Stormink-leerlingen doen schoolexamens in cultuurtempel

Zestig mavo 3-leerlingen van Het Stormink hebben afgelopen week de hoofdrol gespeeld in een ‘schoolexamenshow’ in de Deventer Schouwburg. Zij genoten van de bijzondere entourage en waren zeer te spreken over de omstandigheden waaronder zijn hun toetsen moesten afleggen.

“In het begin was het wel spannend, maar nu ben ik eraan gewend”, zegt Eda-Nur Kadioglu (15) woensdag na haar Engelse lees- en luistertoets. “Het is heel apart en bijzonder om in zo’n grote en hoge ruimte te zitten. Toen we hoorden dat we naar de schouwburg zouden gaan, had iedereen eerst zoiets van ‘oh nee’. Voor sommigen is het ook best ver vanaf huis. Maar nu vindt iedereen het volgens mij prima.”

Extra tijd

Waar Eda-Nur voor elk van haar acht schoolexamens op het podium in de grote zaal mag plaatsnemen, zit Rik van den Belt met een groep van vijftien leerlingen in de kleine zaal. Rik is dyslectisch en krijgt daarom voor elk examen extra tijd. “Ik vind het hier fijner dan op school. Dit is veel rustiger werken.”

In de week voorafgaande aan de schoolexamenweek maakten twintig à vijfentwintig leerlingen gebruik van de mogelijkheid om alvast sfeer te proeven in de schouwburg. Rik vond dit niet nodig: “De ruimte maakt mij niet zoveel uit. Belangrijk is dat het er gewoon rustig is en ik extra tijd krijg.”

Erik van Binsbergen, teamleider kader/mavo op Het Stormink, is onder de indruk van hoe alles tot in de puntjes geregeld is. “Het is strak georganiseerd en we hebben het rijk alleen. Nu het in de schouwburg is, merken de leerlingen dat wij het serieus nemen. We zijn heel blij dat zij het zo goed oppakken.”

Alle schoolexamens in het derde leerjaar van de mavo op de school in Deventer tellen samen voor 25 procent mee op de eindlijst. Voor de reeks in het vierde (examen)jaar geldt hetzelfde. Het centraal examen bepaalt voor 50 procent het definitieve resultaat.

Passen en meten

Niet alleen voor de mavo 3-leerlingen is het prettig dat zij in de schouwburg in alle rust kunnen werken, voor Het Stormink is dit ook gunstig. Door de coronamaatregelen is het in de school immers flink passen en meten. Van Binsbergen: “We hebben dik duizend leerlingen en die zitten allemaal in hun eigen lokaal. De docenten gaan van lokaal naar lokaal. In de pauzes blijven de leerlingen zitten of ze gaan naar een vaste hoek in de kantine. Er staat ook een grote partytent buiten.”

De teamleider ziet voldoende mogelijkheden om de samenwerking met de schouwburg de komende tijd te intensiveren. Hij denkt bijvoorbeeld aan theaterworkshops, een diploma-uitreiking en eindpresentaties voor de vakken beeldende vorming, drama en muziek.

Positieve vibe

Wilma Licht, medewerker culturele evenementen en educatie bij de Deventer Schouwburg, klinkt dit als muziek in de oren. De aanwezigheid van leerlingen zorgt volgens haar voor een ‘positieve vibe’. “Ons gebouw leeft weer. Voor mijn collega’s is het leuk dat er weer iets gebeurt en het is fijn scholen te kunnen helpen. We zijn ook met andere scholen van het Etty Hillesum Lyceum in gesprek, Saxion heeft bij ons aangeklopt en met basisscholen bekijken we wat we met de eindmusicals kunnen doen. Educatie staat bij ons hoog op de agenda.”

Door Rudi Hofman