Vier vakantie en zoek vertier in het schone Salland

Salland heeft jong en oud veel moois en aantrekkelijks te bieden. Om zoveel mogelijk inwoners van Deventer te stimuleren in hun eigen regio op vakantie te gaan en hier leuke dagtrips te maken, is het nieuwe Salland Magazine recentelijk bij alle circa 30.000 huishoudens in de gemeente thuisbezorgd.

Rik Smienk, marketing- en gebiedsadviseur bij Salland Marketing, is eindverantwoordelijk voor ‘Verslingerd aan Salland’ - Hét inspiratie- & informatiemagazine van Salland. In dit fraai vormgegeven en kleurrijke magazine krijgt de lezer een uitstekend beeld van wat er allemaal in de regio te zien en te beleven is.

Trekpleisters

Vanwege de coronabeperkingen ligt de nadruk in de 2021-editie op de uitgebreide wandel- en fietsmogelijkheden in Salland. De goede routes - in het magazine zijn onder de naam ‘Slingers van Salland’ drie nieuwe fietsroutes opgenomen - worden net als de rust en ruimte door toeristen en recreanten zeer gewaardeerd.

In het magazine komen trekpleisters als Nationaal Park Sallandse Heuvelrug & Twents Reggedal, de IJssel en Hanzestad Deventer uitvoerig aan bod en is er aandacht voor de landgoederen (en hun verhalen), musea, MTB-routes, de agrocultuur en kinderuitjes.

Door de coronapandemie zit vakantie in het buitenland lastig. Dit heeft als voordeel dat steeds meer mensen in eigen land of streek erop uittrekken en tot de conclusie komen dat je niet naar een ver oord hoeft om van natuurschoon, rust en ruimte en boeiende activiteiten te kunnen genieten.

Rik: “Mocht corona helemaal weg zijn dan denk ik dat veel mensen de afgelopen anderhalf jaar hebben ingezien hoe mooi Nederland zelf kan zijn. Een mooi voorbeeld hoorde ik vorige zomer tijdens een groepsexcursie van Staatsbosbeheer op de Sallandse Heuvelrug. Een meisje dat in Salland kampeerde en met ons meeliep vroeg: ‘Papa waarom moeten we altijd tien uur in de auto naar Frankrijk, terwijl we dit anderhalf uur van ons af hebben?’

Steeds populairder

Toeristisch gezien is Salland volgens Rik goed op weg. “Uiteraard is corona voor de toeristische sector een zware strop. Maar het biedt ook kansen. Afgelopen zomer zat alles in Salland bommetje vol. En de NOS meldde onlangs dat Gelderland, Overijssel en Drenthe steeds populairder worden als vakantiebestemming onder Nederlanders. Ik denk dat meer mensen ook na corona op vakantie gaan in eigen land en de rust en ruimte in Salland opzoeken. We proberen ook in het voor- en najaar meer mensen naar Salland te krijgen. Dat is voor de vrijetijdseconomie interessant.”

De vijftigplussers zijn een belangrijke doelgroep voor Salland Marketing, ook omdat zij vaak wat meer tijd hebben om buiten het hoogseizoen te komen. Daarnaast zie je, zo zegt Rik, zeker ook gezinnen met kinderen deze kant op komen. “De mensen komen hier voor rust en ruimte, maar zijn ook geïnteresseerd in de verhalen uit de regio Salland. En kinderen kunnen hier nog lekker spelen in de natuur.”

Trotser

Het mooie aan Sallanders is dat ze alles met elkaar willen oppakken. Er wordt hier heel veel georganiseerd. Alleen mogen ze meer aandacht en promotie aan geven, stelt Rik. “Ze houden niet van poespas, maar soms mag een Sallander wel iets trotser zijn op Salland, vind ik. Een Sallander is heel benaderbaar en vriendelijk dus met de gastvrijheid zit het wel goed!”

Het Salland Magazine heeft een oplage van 75.000. Naast de 30.000 huis-aan-huis verspreide exemplaren in Deventer - mogelijk gemaakt door een gemeentelijke bijdrage van 16.000 euro - worden er 45.000 verspreid door VVV’s, campings, dag attracties en hotels.

‘Verslingerd aan Salland’ is te downloaden via Tourist Server. Ondernemers kunnen bundels van 25 stuks bestellen via Marketing Oost. Dit is kosteloos.

Door Rudi Hofman.